Ajankohtaista

Pohjoiskehän koulun tuleva toimintamalli yhdistää erityis- ja yleisopetuksen

Pohjoiskehän koulun havainnekuva ulkoa.

Koulutyö alkaa uudessa Pohjoiskehän koulussa elokuussa 2019. Uuteen kouluun siirtyvät kokonaisuudessaan Syvärauman ja Merirauman koulujen oppilaat sekä yksi opetussarja Pyynpään koulusta. Yleisopetuksen kanssa samoissa tiloissa tulee toimimaan myös erityisen tuen piirissä olevat oppilaat. Naulan alakoulu ja Malmin koulu lopettavat toimintansa syksyllä oppilaiden kouluvaihdoksen myötä. Naulan yläkoulu jatkaa normaalisti erityisopetustoimintaa Raumanmeren peruskoulun yhteydessä.

Naulan alakoulusta ja Malmin koulusta siirtyvien erityisopetusluokkien toiminta jatkuu Pohjoiskehän koulussa luokkamuotoisena. Siirtyviä oppilaita on noin 80 ja henkilökuntaa noin 50. Uusi toimintamalli mahdollistaa jatkossa yleisopetuksen piirissä olevien ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden yhteistyön ja yhdessä oppimisen. Se tuo henkilöstöresurssien myötä lisää tukea myös yleisopetuksen oppilaiden opiskeluun.

– Erityisluokat säilyvät Pohjoiskehän koulussa ennallaan ja toiminta jatkuu samoilla resursseilla. Vuonna 2019 ei ole enää tarkoituksenmukaista jakaa lapsia taitotason tai diagnoosien perusteella eri kouluyksiköihin. Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden tuen määrän tulee kuitenkin pysyä uudessa koulussa ennallaan, Pohjoiskehän koulun pedagoginen rehtori Taina Suvikas sanoo.

Suvikas työskentelee tällä hetkellä Naulan koulun ja Malmin koulun rehtorina. Ensi syksystä alkaen hän toimii sekä Pohjoiskehän koulun pedagogisena rehtorina että Naulan yläkoulun rehtorina.

Tilasuunnittelussa tarpeet edellä

Tähän asti Rauman erityiskouluissa on sopeuduttu vanhojen koulujen yhteydessä oleviin tiloihin sekä väistötiloihin. Pohjoiskehän kouluun rakentuvat ensimmäiset uuden opetussuunnitelman mukaiset opetustilat yhteiseen käyttöön yleisopetuksen kanssa. Oppilaat saavat uudenlaiset hienot tilat esimerkiksi taito- ja taideaineisiin.

– Integraatio oppilaiden ja luokkien välillä lisääntyy. Kouluun muodostuu torialueita, joiden ympärillä työskentelevät saman ikäiset oppilaat. Erityisopetuksen ja yleisopetuksen yhteen saattaminen on mahdollisuuksia täynnä puolin ja toisin, Suvikas kertoo.

Erityiskoulussa luokkien yhteydessä on usein pienempi tila, jossa voidaan paneutua opiskeluun esimerkiksi kahden kesken oppilaan kanssa. Vastaavia tiloja on tulossa myös Pohjoiskehän koulun luokkatiloihin. Yhdistyvien koulujen henkilökunta on ollut tiiviisti mukana Pohjoiskehän koulun suunnittelussa jo alkumetreiltä lähtien.

– Uudessa koulussa on huomioitu erikseen esimerkiksi opetustilojen akustiikka, valaistus sekä wc-tilat, Suvikas sanoo.

Tunnelmat odottavan innokkaat

Pohjoiskehän kouluun siirtyvän henkilöstön ensimmäiset koulutustilaisuudet alkoivat 14.3. Uusi toimintamalli vaatii uudistumista myös henkilökunnalta.

– Pohjoiskehän koulun toimintamalli rakentuu yhdessä tehden. Valmista pakettia ei koulun alkaessa ole edessä. Totta kai iso muutos mietityttää ja muutosjohtamisella on iso rooli, Suvikas pohtii.

Henkilökunta tekee valmisteluja uuden koulun tiimoilta yhdessä. Oppilaat ovat käyneet katsomassa uuden koulun sijaintia ja osallistuneet aktiivisesti mahdollisuuksien mukaan suunnitteluun. Oppilaat esimerkiksi valitsivat koulun nimen ja heiltä kysyttiin tulevista pihavälineistä. Oppilaiden vanhemmat pidetään ajan tasalla tulevista muutoksista.

Malmin ja Naulan alakoulun nykyiset väistötilat uusiokäyttöön

Malmin ja Naulan alakoulut toimivat tällä hetkellä väistötiloissa Raumanmeren ja Pyynpään koulujen piha-alueella. Kun oppilaat ja henkilökunta siirtyvät väistötiloista Pohjoiskehän kouluun, otetaan väistötilat hyötykäyttöön.

– Malmin koulun käytössä olevat väistötilat otetaan ensi syksynä uusiokäyttöön. Väistötiloihin toteutetaan kotitalousluokka sekä bänditila. Naulan yläkouluun on tulossa yksi uusi opetusryhmä, joka myös siirtyy väistötilarakennukseen, Suvikas kertoo.

Naulan alakoulun käytössä oleva keltainen väistötilarakennus siirtyy Rauman kansalaisopiston käyttöön.