Ajankohtaista

Rauma taas imagotutkimuksen kärkikaartissa

Vanha Rauma talvella

Rauma on jälleen sijoittunut kuntien kärkijoukkoon Taloustutkimus Oy:n tekemässä Kuntien imagotutkimuksessa. Tällä kertaa Rauman sijoitus oli kaikkien kuntien joukossa neljäs ja alle 50 000 asukkaan kuntien joukossa toinen. Elinkeinoelämän edustajille tehty kysely nostaa Rauman vahvuuksiksi erityisesti yrittäjämyönteisyyden, yhteydenpidon ja tiedottamisen yrityksille, yhteistyön tuloksellisuuden ja kaavoituksen. Rauman heikkouksia ovat liikenteellinen sijainti ja yhteydet, kaupalliset palvelut ja työvoiman saatavuus.

Rauma paransi tuloksiaan vuoden 2019 tutkimuksesta. Imagollista kokonaisvaikutelmaa mitattaessa Rauma sijoittuu neljänneksi. Kouluarvosanalla mitattuna Rauman kokonaismielikuvan keskiarvo on 7,87, kun se viime vuonna oli 7,84. Kaikkien kuntien keskiarvo oli tänä vuonna 7,45. Myös niin sanottua nettosuositteluindeksiään Rauma nosti hienosti.

− Tuloksemme paranivat selvästi viime vuodesta, vaikka sijoitus ei tänä vuonna yllä kaikkien kuntien joukossa ihan samaan kuin viime vuonna. Tukevasti olemme kuitenkin edelleen valtakunnan kärkinelikossa ja kirkkaasti vertailukaupunkien paras, konsernipalveluiden toimialajohtaja Sari Salo toteaa.

Rauma on kokonaisvaikutelmaltaan selkeästi oman vertailuryhmänsä ykkönen, vaikka vertailukaupunkeja lisättiin viime vuodesta. Merkittävää on, että raumalaiset yritykset ovat vertailukaupunkien yrityksiä halukkaampia suosittelemaan Raumaa muille. Suosittelemiseen antavat aihetta esimerkiksi asiakkaiden riittävyys, joustavuus ja myönteisyys, asioiden toimiminen, kaupungin sopiva koko sekä innovatiivisuus, ketteryys ja lyhyet etäisyydet. Rauman vertailuryhmään kuuluvat samantapaiset tai alueellisesti samantapaisessa asemassa olevat Hyvinkää, Kerava, Kokkola, Kouvola, Porvoo ja Salo

− Panostuksemme elinkeinoelämän edellytysten luomiseen on näkynyt tuloksissa jo monena vuotena. Olen erityisen iloinen siitä, että raumalaiset yritykset ovat valmiita suosittelemaan Raumaa yrityksen toimipaikaksi muille yrityksille ja että markkinoinnissa ja tiedottamisessa olemme vastaajien mielestä selkeästi onnistuneet. Tutkimustulosten valossa edunvalvontamme suuntautuu oikeisiin asioihin. Osaavan työvoiman saaminen, valtatie kahdeksan parantaminen ja henkilöliikenteen kehittäminen ovat kolme viidestä edunvalvontamme kärjistä, Sari Salo kertoo.

Taloustutkimuksen vuosittain puhelininformoituna verkkokyselynä toteuttamassa Kuntien imago -tutkimuksessa selvitettiin kuntien elinkeinoelämän edustajien mielipiteitä Suomen 36 suurimman kaupungin ja kunnan toiminnasta. Elo-syyskuussa 2020 tehdyssä tutkimuksessa olivat mukana kaikki Suomen yli 30 000 asukkaan kunnat. Tutkimukseen vastasi yli 2000 yrityselämän edustajaa.

Rauman kaupungilla on tässä vaiheessa lupa tiedottaa vain omista tuloksistaan. Taloustutkimus Oy julkaisee kokonaistulokset myöhemmin joulukuussa.