Ajankohtaista

Raumalaisten tyytyväisyys palveluihin selvitetään kyselyllä

Satu Saarinen liukumäessä.

Rauman kaupunki on tänään lähettänyt 1500 satunnaisesti valitulle raumalaiselle kyselyn, jossa selvitetään Raumalla asuvien mielipiteitä kaupungin tarjoamista palveluista. Kysely on tehty edellisen kerran vuonna 2012 ja tuli nyt uudelleen ajankohtaiseksi syksyllä käynnistyvän kaupunkistrategian tekemisen takia. Tutkimuksen pääpaino on asukkaiden kuntapalveluja koskevien mielipiteiden selvittämisessä. Sen lisäksi käsitellään mm. turvallisuutta, asumista ja viestintää.

─ Perustehtävämme on tuottaa kuntalaisille palveluja. Ja kun uusi valtuusto lähtee linjaamaan keskeisiä kehittämisen kohteita, painaa kuntalaisten näkemys vaakakupissa paljon. On hyvä että pöydällä on silloin tuoretta, suoraan raumalaisilta saatua faktaa, kaupunginjohtaja Johanna Luukkonen sanoo.

Raumalla saman sarjan palvelutyytyväisyystutkimuksia on tehty jo pitkään aina valtuustokausittain, joten mielipiteiden ja tyytyväisyyden kehittymistä pystytään seuraamaan pitkinäkin aikasarjoina. Samanlainen tutkimus tehdään monissa kunnissa ja kaupungeissa, joten tuloksena saadaan myös kuntien välistä vertailua.

Yleisesti ottaen tyytyväisyys kunnan palveluihin on ollut alhaisimmillaan huippusuhdanteessa 1989 ja korkeimmillaan lamavuotena 1993. Viimeksi tehdyssä tutkimuksessa vuonna 2012 oli tyytyväisyys kasvanut eniten Raumalla ja Kemissä vuoteen 2008 verrattuna. Nähtäväksi jää, miten poikkeuksellinen korona-aika vaikuttaa kuntalaisten tyytyväisyyteen yleisesti ja erityisesti Raumalla.

─ Palvelutyytyväisyyttä ei ole vuoden 2012 jälkeen mitattu näin laajasti, strategista suunnittelua aloittaessamme, meidän on syytä olla hyvin perillä raumalaisten mielipiteistä. Siksi haluamme pitkän tauon jälkeen käynnistää taas palvelutyytyväisyystutkimuksen, kaupunkikehitysjohtaja Satu Saarinen  sanoo.

Kaupunkipalvelut –tutkimuksen tavoitteena on saada kokonaiskuva siitä, miten asukkaat näkevät Rauman kaupungin palvelujen toimivan. Satunnaisotanta poimitaan väestötietojärjestelmässä olevista 18-79 –vuotiaista raumalaisista.

Kyselyyn vastaaminen on helppoa ja kaikista kysymyksistä selviää rastittamalla mielestään oikean vaihtoehdon. Täytetyn lomakkeen voi palauttaa mukana tulevassa kirjekuoressa, jonka postimaksu on maksettu valmiiksi. Vaihtoehtoisesti vastaamaan pääsee myös verkossa. Kyselyn saaneilla on kaksi viikkoa aikaa vastata ja sen jälkeen lähtee vielä muistutus niille, joilta ei ole saatu vastausta. Tutkimuksen toteuttaa FCG Oy ja raportti tuloksista saadaan kesän loppupuolella.