Ajankohtaista

Raumalla Suomen toiseksi paras kuntaimago

Vanha Rauma talvella

Rauma teki rajun nousun Taloustutkimus Oy:n tänään julkistamassa imagotutkimuksessa, jossa elinkeinoelämän edustajat arvioivat kaupunkien ja kuntien imagoa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Rauma on kokonaisvaikutelmaltaan selkeästi oman vertailuryhmänsä ykkönen ja kaikkien Suomen kuntien joukossa Seinäjoen jälkeen kakkonen. Rauman sijoitus nousi vuodessa peräti kahdeksan pykälää.

− Sijoituksemme parani selvästi viime vuodesta, mikä on tulosta aktiivisesta kaupungin kehittämisen eteen tehdystä työstä. Rynnistimme vuodessa ohi esimerkiksi Tampereen, Joensuun, Kuopion ja Jyväskylän, konsernipalveluiden toimialajohtaja Sari Salo toteaa.

Tutkimuksessa arvioitavia imagotekijöitä oli yksitoista – yrittäjämyönteisyys, kaavoitus yritystoiminnan kannalta, työvoiman saatavuus, kunnan asioiden tiedottaminen yrityksille, kunnan markkinointi, kuntayhteistyön tuloksellisuus, yritysten ja oppilaitosten välinen yhteistyö, innovaatioiden tukeminen, keskuksen kaupalliset palvelut, liikenteen sijainti ja yhteydet sekä helppo yhteydenpito kunnan virkamiehiin.

Tutkimuksen mukaan Rauma on erityisen vahva yrittäjämyönteisyydessä ja tuloksellisessa yhteistyössä elinkeinoelämän kanssa, joissa kummassakin Rauma oli toisella sijalla. Markkinoinnissa ja yhteydenpidossa kunnan virkamiehiin Rauma oli kolmantena. Rauman muita vahvuuksia olivat kaavoitus, kunnan asioiden tiedottaminen yrityksille ja innovaatioiden tukeminen. Vastaajat suosittelivat Raumaa yrityksen toimipaikaksi muun muassa kaupungin yrittäjämyönteisyyden, positiivisen asenteen ja sataman vuoksi. Tulosten mukaan kehitettävää oli työvoiman saatavuudessa sekä liikenteellisessä sijainnissa ja yhteyksissä.

− Panostuksemme elinkeinoelämän edellytysten luomiseen on näkynyt tuloksissa jo aiemminkin. Olen erityisen iloinen siitä, että myös markkinoinnissa ja tiedottamisessa olemme vastaajien mielestä selkeästi onnistuneet. Tutkimustulosten valossa edunvalvontamme suuntautuu oikeisiin asioihin. Osaavan työvoiman saaminen, valtatie kahdeksan parantaminen ja henkilöliikenteen kehittäminen ovat kolme viidestä edunvalvontamme kärjistä, Sari Salo kertoo.

Taloustutkimuksen vuosittain puhelininformoituna verkkokyselynä toteuttamassa Kuntien imago -tutkimuksessa selvitettiin kuntien elinkeinoelämän edustajien mielipiteitä Suomen 36 suurimman kaupungin ja kunnan toiminnasta. Elo-syyskuussa 2019 tehdyssä tutkimuksessa olivat mukana kaikki Suomen yli 30 000 asukkaan kunnat. Tutkimukseen vastasi 1973 yrityselämän edustajaa.