Rauman Lyseon lukion oppilaat muuttivat koulutilan mieleisekseen

Lukio

Rauman Lyseon lukion oppilaat, Kasper Kujansuu, Jan-Erik Meriö, Ella Metsälahti, Viivi Osmonen, Arttu Silander ja Veeti Varila, saivat käytettäväkseen 1 000 euroa ja valtuudet muuttaa tila koulussaan mieleisekseen. Oppilaat valitsivat kuvataiteilija Tellervo Kalleisen vetämän työpajan aikana tilan ja loivat henkilökohtaiset visionsa siitä, miltä se voisi näyttää ja mitä siellä voisi tehdä. Työpajoissa on neuvoteltu ja ideoitu yhdessä. Kalleinen kertoi vaikuttuneensa työryhmän yhteistyötaidoista ja luovuudesta.

Valittu paikka löytyy lukion kolmannesta kerroksesta. Marraskuun aikana ryhmä on työstänyt itsenäisesti muutoksia tilassa apunaan kuvataideopettaja Emilia Badyari. Oppilaiden tilasuunnitelman konsepti perustuu vuoropuheluun sisä- ja ulkotilan välillä – toisaalta leikittelyyn luonnon ja rakennetun ympäristön kanssa. Idean tähän antoi rakennuksen arkkitehtuuri. Käytävän päätyseinä on lähes kokonaisuudessaan ikkunalasia, jolloin ulkona näkyvä maisema on ikään kuin osa käytävätilaa.

Opiskelijoiden yhteinen visio tilasta yhdistää kotoisuuden ja puistomaisuuden. Valon käyttö siinä on osa kokonaisuutta. Tilassa toistuva värimaailma, vihreä, ruskea ja keltainen, peilaa luonnonvärejä. Projektin keskeisiin tavoitteisiin on kuulunut visuaalisen tilasuunnittelun lisäksi keskustelu- ja kuuntelutaitojen sekä yhteistyön harjoittelu.

Lönnströmin taidemuseon ja Rauman Lyseon lukion yhteistyöprojektin on mahdollistanut Satakunnan lastenkulttuuriverkoston tuki. Projekti toteutettiin Lönnströmin taidemuseon ja kuvataiteilijoiden Tellervo Kalleisen ja Oliver Kochta-Kalleisen Keskustelupuisto – Peli yhteisestä maaperästä -projektin hengessä, hyödyntäen erilaisia neuvottelu- ja yhteisideointityökaluja.

Tila avataan Rauman Lyseon lukion itsenäisyyspäivän juhlan vieton yhteydessä perjantaina 30.11. Tilaisuudessa ovat läsnä kuvataiteilijat, kuvataideopettaja ja oppilaat.