Ajankohtaista

Rauman Tarina näkyy raumalaisille muun muassa katukuvassa ja somessa

Lapsia leikkimässä Keskuspuistossa.

Rauman kaupungin uuden strategian eli Rauman Tarinan kakkososan jalkautus- ja viestintäsuunnitelma on valmistunut. Suunnitelma sisältää ison joukon toimenpiteitä Rauman Tarinan jalkauttamiseksi kaupungin henkilöstön keskuudessa ja Tarinan sisältöjä tehdään tutuksi myös kuntalaisille. Luvassa on esimerkiksi ulkomainoksia, esite, animaatiovideo, T-paitoja, runo- ja videokilpailuja ja seikkailuvideo, jonka luonnetta ei vielä tässä vaiheessa paljasteta tarkemmin.

Ensimmäiset ulkomainokset näkyvät jo katukuvassa. Niissä kerrotaan Rauman Tarinan neljästä linjauksesta. Siitä, että Rauma haluaa olla terveellinen, turvallinen ja palveleva kaupunki, jossa on vireä elinkeinoelämä ja hyvät yhteydet. Vahva tarina, uudet ideat ja tapahtumat tekevät Raumasta houkuttelevan, monessa asiassa kokoaan suuremman. Raumalaisten ja kaupungin työntekijöiden ideoimat strategia-sloganit pääsevät myös näkyville.

Mielenkiintoa ja kehuja kerännyt Rauman Tarina ykkösen sarjakuva-vihko saa nyt jatkokseen perinteisemmän esitteen. Sen nimeksi nostetaan yksi yleisön ideoimista sloganeista.

– Emme ole vielä lyöneet lukkoon esitteen nimeä, sanoo strateginen viestintäasiantuntija Kristiina Lehtonen. Valtakunnallista huomiota ei kuitenkaan haeta nyt esitteellä vaan muutaman minuutin mittaisella seikkailuvideolla, jonka käsikirjoittaminen alkaa tällä viikolla. Sen tarkempi luonne ja pääosan esittäjät pidetään vielä salaisuutena, toteaa Lehtonen.

Kesällä haastetaan raumalaiset ja matkailijat kirjoittamaan runoja Rauman arvoista ja nuoret tekemään tubetusvideoita. Parhaille on luvassa palkintoja ja tilaa kaupungin YouTube-kanavalla. Muitakin osallistamisen ideoita varmasti syntyy, kun kaupungin toimialat aloittavat ideoinnin strategian jalkauttamiseksi raumalaisille.

Rauman Tarinan jalkautus- ja viestintäsuunnitelmasta on kerrottu tänään henkilöstölle. Se onkin pääroolissa, kun strategiset linjaukset muuttuvat käytännön toimenpiteiksi. Kaupungin johto aikoo jalkautua toimialoille sparraamaan esimiehet toimeenpanijoiksi. Esimiesten tehtävä on viedä tietoa Rauman Tarinan sisällöstä henkilöstölle ja muuttaa tavoitteet jokapäiväiseksi toiminnaksi. Esimiesten avuksi tehdään työkalupakki, joka sisältää videoita, esitteitä, powerpoint-esityksiä ja tietysti strategian sekä jalkauttamis- ja viestintäsuunnitelman.

Henkilöstölle jaetaan kuluvan vuoden aikana huoneentaulut ja jotain pientä henkilökohtaista, joka muistuttaa heitä työarjessa Rauman Tarinasta ja kaupungin arvoista. Ihan ensimmäiseksi arvot ilmestyvät kaupungin kolmentuhannen tietokoneen näyttöihin taustakuvaksi.

Rauman Tarinan jalkautuminen varmistetaan myös henkilöstöhallinnollisin toimenpitein. Niillä ohjataan henkilöstön toimintaa Rauman Tarinan mukaiseksi. Strateginen näkökulma siirtyy henkilöstöohjelmaan ja useisiin henkilöstöhallinnollisiin linjauksiin, ohjeisiin ja käytänteisiin. Lisäksi järjestetään koulutusta ja valmennusta.

– Valtuuston strateginen tahtotila näkyy palveluorganisaation toiminnassa vuosina 2018-2020 vahvemmin kuin koskaan aikaisemmin, uskoo kaupunkikehitysjohtaja Rikumatti Levomäki.

Talousarvioihin ja lukuisiin toimintasuunnitelmiin kirjataan toiminnan tavoitteet ja toteutumista kuvaavat mittarit. Heinä-elokuussa kootaan puolivuotisraportti ja ensi vuoden alussa tehtävä toimintakertomus kertoo strategian, toimintasuunnitelmien ja yhteistyöverkostojen tavoitteiden toteutumisen tason vuonna 2018. Strategiaa kokonaisuudessaan arvioidaan ensimmäisen kerran, kun se on ollut voimassa yhden vuoden ja toisen kerran, kun on kulunut kolme vuotta.

Rauman Tarinan kakkososa on valtuuston hyväksymä nelivuotinen toimintasuunnitelma, joka antaa suuntaviivat Rauman kehittämiselle ja kaupungin toiminnalle. Se sisältää neljä linjausta ja niille toteuttamisen kärjet. Rauman Tarina asettaa myös arvot, joiden mukaan kaupunki ja sen työntekijät toimivat. Rauman arvot ovat oppiva, osallistava, ennakoiva ja rohkea.