Ajankohtaista

Terveyspalvelut keskittää hoidon tarpeen arvioinnin

sosiaali- ja terveys, sote

Hoidon tarpeen arvio on keskeinen osa potilaan hoitoa. Tavoitteena on hoidon vaikuttavuuden eli terveyshyödyn lisääminen sekä kuntalaisen palvelukokemuksen parantaminen.

Terveyspalvelut keskittää hoidon tarpeen arvioinnin 30.1. alkaen call center -toiminnaksi. Call center huolehtii sekä pääterveysaseman että Lapin terveysaseman puhelinpalveluista. Kodisjoen terveysaseman puhelinpalvelu ja ajanvaraus säilyvät ennallaan. Tavoitteena on, että ensisijainen yhteydenotto Terveyspalveluihin tapahtuu jatkossa puhelimitse.

Call centerin ajanvaraus ja omahoidon ohjaus perustuu sairaanhoitajan tekemään hoidon tarpeen arvioon. Hoidon tarpeen arvio on perusta potilaan oikeaan hoitoon oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Tavoitteena on tarjota terveyspalveluiden parempi saatavuus ja laatu. Call centerissä panostetaan kuntalaisen palvelemiseen ja oikeiden asioiden tekemiseen. Tällöin kuntalainen tietää turvallisesti saavansa oikean hoidon tarpeen arvion.

Call center toimii arkisin ma-to klo 7.30-17.00, perjantaisin ja aattopäivinä klo 7.30-15.00. Yhteydenotot numeroon 02 835 2400.

Kiireellisissä, saman päivän aikana terveydenhuollon ammattihenkilön arviota vaativissa asioissa, hoidon tarpeen arviointi toteutetaan kiirevastaanoton sairaanhoidollisessa neuvontapuhelimessa arkisin ma-to klo 17.00-22.00, perjantaisin ja aattopäivinä 15.00-22.00, viikonloppuisin 7.30-22.00. Yhteydenotot numeroon 02 835 2670.

Call centerissä on takaisinsoittojärjestelmä. Jos vastaanoton numero on varattu tai siihen ei vastata, nauhoite antaa ohjeet soittopyynnön jättämistä varten. Kaikkiin järjestelmään tallentuneihin puheluihin vastataan saman päivän aikana.