Aittakarinkadun kiertoliittymään sijoitetaan 94-metrinen Vetovoima-teos

magneetti

Rauman kaupunki sijoittui ensimmäiseksi tammikuussa 2019 toteutetussa seutukaupunkien vetovoimatutkimuksessa. Helmikuussa julkistetussa Kuntaranking-tutkimuksessa Rauman seutu arvioitiin Suomen toiseksi vetovoimaisimmaksi alueeksi yritystoiminnan kannalta.

Mairittelevan menestyksen kunniaksi Raumalle sijoitetaan suomalais-amerikkalaisen taiteilija A-P Realyn suunnittelema Vetovoima-patsas. Aittakarinkadun kiertoliittymän rakastetut kaktukset keväällä 2020 korvaava teos koostuu 89 metriä korkeasta kivijalustasta sekä 5 metriä korkeasta lasikuituisesta magneetista.

Vetovoiman kokonaiskorkeudeksi muodostuu jalustoineen 94 metriä eli teos on noin metrin korkeampi kuin New Yorkissa sijaitseva maailmankuulu Vapaudenpatsas.

Museo- ja kulttuurijohtaja Risto Kupari luonnehtii teosta kaupungin vetovoimaisuuden symbolina.

– A-P Realy on vanha tuttumme, joka on työskennellyt täällä aiemmin taiteilijaresidenssissä. Hän on tutkinut arkistoja ja päätynyt ajatukseen, että kaupunkimme asutus ja muun muassa Pyhän Ristin kirkko ei sittenkään olisi Fransiskaanien aikakaudelta, vaan paljon paljon vanhempi. Seurakunnan historiantutkijat ovat vain mahdollisesti tulkinneet väärin vanhoja ruotsinkielisiä pergamentteja. Kaupungin alku lienee mahdollisesti jo korinttilaiselta kaudelta noin 300-400 eaa. Onhan sen aikakauden asutuksesta näillä alueilla toki jo ollutkin viitteitä, muun muassa Sammallahdenmäen pronssikautiset hautaröykkiöt. Realyn muotokieli paitsi tukee hyvin vetovoimatyötämme, myös esittelee kaupungin historiaa uudessa valossa.

Kaupunginjohtaja Kari Koski yhtyy Kuparin luonnehdintaan.

– Rauma on tunnetusti persoonallinen ja vetovoimainen kaupunki. Tulevaisuudessa teos toivottavasti vetää puoleensa lisää asukkaita, matkailijoita sekä elinvoimaisuutta, Koski toteaa.

Vetovoimateos, havainnekuva