Ajankohtaista

Hj. Nortamon koululle, kansalaisopistolle ja musiikkiopistolle esitetään uutta rakennusta

Lapsi tekemässä tehtäviä koululuokassa.

Hj. Nortamon peruskoululle esitetään rakennettavaksi uusi rakennus, joka sijoittuisi suunnitteilla olevan uuden uimahallin läheisyyteen Karin kentälle. Samaan yhteyteen rakennettaisiin tilat kansalais- ja musiikkiopistoille sekä koulu-, opisto- ja harrastustoimintaa palveleva liikuntahalli. Rauman kaupunginhallitus käsittelee esitystä kokouksessaan maanantaina 19.2.

Aronahteen koulukiinteistössä on ilmennyt sisäilmaongelmia, joiden johdosta tiloissa toimiva Hj. Nortamon peruskoulu on siirtymässä väistötiloihin nykyisen koulurakennuksen lähistölle.

Kiinteistössä on suoritettu kuntotutkimuksia syksyn 2017 ja alkuvuoden 2018 aikana. Konsulttina toiminut Sweco Asiantuntijapalvelut Oy on vertaillut tutkimustulosten perusteella uudis- ja korjausrakentamisen kannattavuutta ja todennut uudisrakentamisen edut korjaamista mittavammiksi ja varmemmiksi.

‒ 1960-luvulla rakennetun Aronahteen koulukiinteistön tekniikka ja rakenteet ovat kaukana tämän päivän vaatimustasosta. Korjaamalla vanhaa emme pysty takaamaan, että kaikki nykyiset viat samalla poistuisivat. Kun rakennamme uuden koulun, oppilaat saavat modernit, nykyvaatimuksia vastaavat opiskelutilat, joissa heidän on terveellistä ja turvallista opiskella, toimialajohtaja Tomi Suvanto toteaa.

Karin kenttä on kaupunkimaisemassa keskeinen paikka, johon on helppo tulla ja jossa eri rakennusten ja niissä järjestettävien toimintojen synergiaetuja pystytään hyödyntämään.

‒ Sijoittamalla uimahallin, liikuntahallin sekä Hj. Nortamon peruskoulun, kansalaisopiston ja musiikkiopiston samaan kortteliin saamme uudenlaisen liikunta-, vapaa-aika- ja koulukeskuksen, joka tarjoaa palveluja kaikille kaupunkilaisille. Liikuntahallista tulee kaupungin suurin sisäliikuntatila, jonka mitoituksessa huomioidaan koululiikuntatilojen lisäksi muun muassa kilpaurheilutasoiset salibandylajin vaatimukset, Tomi Suvanto sanoo.

Hj. Nortamon peruskoulussa työskentelee 457 oppilasta ja 53 henkilökuntaan kuuluvaa.

Kansalaisopisto toimii Aittakarinkadulla rakennuksessa, joka on tarkoitus purkaa uuden uimahallin tieltä. Myös kansalaisopisto tulee siirtymään myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana väistötiloihin rakennustöiden ajaksi. Opistossa työskentelee 10 vakituista henkilöstön jäsentä ja noin 180 tuntiopettajaa. Kursseille osallistuu vuosittain yli 9500 kurssilaista.

Rauman musiikkiopisto toimii Ankkuripuiston koulussa. Musiikkiopistossa työskentelee noin 40 opettajaa ja opiskelee noin 760 oppilasta.