Sosiaali- ja terveyspalvelut

Lääkärien ja hoitajien vastaanotoille voi ottaa yhteyttä äkillisissä terveysongelmissa tai pitkäaikaissairauksien ennaltaehkäisyyn tai hoitoon liittyvissä ongelmatilanteissa. Lääkärien ja hoitajien vastaanottojen ajanvaraus perustuu lääkärin tai hoitajan tekemään hoidon tarpeen arviointiin.

Hoidon tarpeen arviointi

Hoidon tarpeen arvioinnissa:

  • selvitetään, miksi asiakas ottaa yhteyttä: oirekuvaus tai muu syy hoitoon hakeutumiselle
  • selvitetään esitiedot: perussairaudet, säännöllinen ja tilapäinen lääkitys, muut hoidot
  • selvitetään milloin oireet ovat alkaneet ja millaiset oireet ovat tällä hetkellä
  • selvitetään kiireellisyys ja oikea hoitotaso:
    kotihoito itsehoito-ohjeiden turvin
    ohjaus lääkärin tai hoitajan vastaanotolle kiireellisenä tai ei-kiireellisenä
  • tehdään merkinnät potilasasiakirjoihin

Arvion perusteella asiakas ohjataan kotihoitoon itsehoito-ohjeiden turvin tai hoitajan tai lääkärin kiireettömälle vastaanotolle tai kiirevastaanotolle. Tarvittaessa hoitaja voi kysyä jatko-ohjeita lääkäriltä, joten lääkärin vastaanotolla käyminen ei ole kaikissa terveysongelmissa aina välttämätöntä.

Lääkärien ja hoitajien vastaanotot tarjoaa myös erityishoitajien vastaanottopalveluja. Vastaanotoille ohjaudutaan pääsääntöisesti lääkärin tai hoitajan suosituksella.

Takaisinsoittojärjestelmä

Keskitetyssä ajanvarauksessa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä

  • Takaisinsoittopyynnön voi jättää maanantaista torstaihin kello 7.30-14 sekä perjantaisin ja aattopäivinä kello 7.30-13.
  • Mikäli kaikki linjat ovat varattuja, nauhoite tarjoaa soittopyynnön jättämistä automaattisesti. Pyyntö aktivoidaan painamalla # -näppäintä. Valitsemalla 0, sinulle soitetaan siihen numeroon, josta soitat. Valitsemalla 1, voit näppäillä sen puhelinnumeron, johon haluat sinulle soitettavan. Numero pitää näppäillä myös, mikäli sinulla on salainen puhelinnumero, numeronäytön esto tai jos soitat puhelinvaihteen kautta. Varmista soittopyynnön rekisteröityminen järjestelmään kuuntelemalla nauhoite loppuun.
  • Järjestelmään tallentuneisiin puheluihin pyritään vastaamaan mahdollisimman pian. Mikäli et pysty vastaamaan puheluun tai numero on varattuna, takaisinsoittopyyntö poistuu järjestelmästä automaattisesti kolmannen soittoyrityksen jälkeen.
  • Takaisinsoittojärjestelmään voi jättää kerrallaan vain yhden soittopyynnön. Mikäli sinulla on jo voimassa oleva soittopyyntö, uuden soittopyynnön jättäminen ei ole mahdollista.
  • Useat soittokerrat ruuhkauttavat helposti puhelinjärjestelmän. Suosittelemmekin, että soitat vain kerran ja jätät takaisinsoittopyynnön, näin vältymme turhalta linjojen ruuhkautumiselta.