Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palveluiden järjestämisvastuun siirtyminen Satakunnan hyvinvointialueelle aiheuttaa muutoksia asiakaslaskutukseen.

Satakunnan hyvinvointialueen vuoden 2023 ensimmäiset asiakaslaskut lähetetään asiakkaille postitse paperilaskuina. Asiakas maksaa ensin paperilaskun ja vasta sitä seuraavat laskut voidaan muuttaa e-laskuiksi tai tehdä suoramaksutoimeksianto.

E-laskut

Asiakkaiden entiset e-laskusopimukset eivät siirry Satakunnan hyvinvointialueelle. Asiakkaan tulee tehdä uusi e-laskutoimeksianto omassa verkkopankissaan Satakunnan hyvinvointialueen laskujen vastaanottamiseksi. Yksilöintitietona laskuissa on viitenumero.

Suoramaksusopimukset

Asiakkaiden entiset suoramaksutoimeksiannot eivät siirry Satakunnan hyvinvointialueelle. Asiakkaan tulee tehdä uusi toimeksianto suoramaksusta uudelleen oman pankkinsa kanssa ja se on mahdollista vasta, kun ensimmäinen paperilasku on tullut.

Laskutusta koskevat muutokset

Käteismaksupisteitä ei Satakunnan hyvinvointialueelle tule, vaan laskut maksetaan pankkien kautta. Mikäli asiakkaalla on asianhoitaja tai henkilöedunvalvoja, paperinen lasku toimitetaan kuten aikaisemmin. E-laskun tai suoramaksusopimuksen käyttöönotossa toimitaan, kuten yllä on kerrottu.

Järjestelmämuutosten määrästä ja laajuudesta johtuen voi olla viivettä asiakaslaskutuksessa. Satakunnan hyvinvointialueella on oma, uusi pankkitili, joka näkyy laskuissa kuten yhteystiedot. Mikäli laskusta on jotain kysyttävää, tietoja saa siinä näkyvästä puhelinnumerosta.