Erik Trast (vasemmalla) SuomiAreena-tilaisuudessa, jossa paljastettiin hankekehityksen käynnistyminen Järviluodon alueelle. Muut kuvassa: työministeri Matias Marttinen, kaupunginjohtaja Esko Poikela ja Rauman Satama Oy:n toimitusjohtaja Janne Virta.
Erik Trast (vasemmalla) SuomiAreena-tilaisuudessa, jossa paljastettiin hankekehityksen käynnistyminen Järviluodon alueelle. Muut kuvassa: työministeri Matias Marttinen, kaupunginjohtaja Esko Poikela ja Rauman Satama Oy:n toimitusjohtaja Janne Virta.

Teksti: Janne Rantanen
Kuva: Kristiina Lehtonen

Rauman Satama julkisti kesällä SuomiAreenalla Porissa merkittävän uutisen: Järviluotoon on tulossa maailmanluokan vihreän siirtymän tuotantolaitos. Mitä hyötyä siitä olisi raumalaisille ja kaupungille? 

Rauman Sataman laajennusosaan on tulossa maailmanluokan vihreän siirtymän tuotantolaitos. Luoto Energia aikoo valmistaa Iso-Järviluodossa uusiutuvaa vetyä ja synteettistä maakaasua (e-NG). 

– Puhutaan varmasti yli miljardin euron investoinnista, sanoo CPC Finlandin toimitusjohtaja Erik Trast

Päätös suunnittelun aloittamisesta tehtiin reilu vuosi sitten. CPC ja hankekumppani Tree Energy Solutions katsoivat monta paikkaa Suomessa. Rauma nähtiin parhaaksi.  

Ely-keskus myönsi alkukesästä Järviluotoihin poikkeusluvan, jonka taustalla on Euroopan unionin uusiutuvan energian direktiivi. 

Paljon tehtävää ennen rakentamista

Kaava on kaupungin puolelta valmis. Se nopeuttaa prosessia, mutta paljon on vielä selvitettävää ja todistettavaa ennen kuin rakentamaan päästään. 

– Keväällä aloitettiin ympäristövaikutusten arviointi, johon mennee vielä yli vuoden päivät. Lisäksi tarvitaan vesi-, ympäristö-, kemikaali- ja rakennusluvat. Niitä voidaan työstää osin samanaikaisesti, mutta investointipäätös lienee mahdollinen vasta vuoden 2028 lopulla, arvelee Trast. 

Raumalla on tarjolla edullista sähköä ja erinomainen sijainti satamassa. Naapurissa toimii Metsä Fibren sellutehdas, josta saisi tarvittavan hiilidioksidin, joka nyt karkaa piipusta ilmaan. 

– Aloitamme keskustelut, saadaanko hiilidioksidin talteenotosta heille bisneskeisi. Helpoin olisi putki tehtaalta suoraan meidän saitille. Hiilidioksidia voidaan tuoda muualtakin, mutta se lisää kustannuksia. Metsän ja Rauman kannalta on hyvä, että satamaan sijoittumassa oleva Norsk e-Fuel tarvitsee myös hiilidioksidia, sanoo Trast. 

Tässä on Suomella pelin paikka saada uutta kestävän kehityksen teollisuutta etulinjassa.

Tärkeä avaus

Trast toivoo valtiolta investointitukien lisäksi esimerkiksi päästökaupan laajentamista tai verohuojennuksia, jotta tehtaiden piippuja kannattaa “tulpata”.  

– Tässä on Suomella pelin paikka saada uutta kestävän kehityksen teollisuutta etulinjassa, näkee Trast. 

Rauman kaupunginjohtaja Esko Poikela pitää Luoto Energiaa tärkeänä avauksena Järviluotojen hyödyntämiselle. 

– Kun ensimmäinen toimija sitoutuu, se antaa eväät alueen kehittämiseen. Esimerkkinä voi mainita 400 kilovoltin sähkölinjan. Tulevilla täytöillä saamme tilaa useammalle toimijalle, sanoo Poikela. 

Mitä hyötyä hankkeesta on raumalaisille? 

– Rakentamisvaihe tarjoaa paljon työtä alueen yrityksille. Saamme myös kymmeniä uusia työpaikkoja. Uudet tavaravirrat monipuolistavat Rauman Sataman liiketoimintaa, mikä osaltaan turvaa sataman työpaikkojen tulevaisuutta, vastaa Poikela. 

Tämä juttu julkaistiin Rauma-lehdessä, joka ilmestyi 17.9. Jos lehti ei kolahtanut sinun postilaatikkoosi, anna siitä palautetta osoitteessa jakelupalvelu.fi. Rauma-lehti on luettavissa sähköisesti Issuu-palvelussa.

Saatat olla kiinnostunut myös näistä