Usein kysyttyä

Aikataulut ja reitit
Kuka suunnittelee aikataulut ja reitit
Rauman kaupunki suunnittelee Gyyt -liikenteen aikataulut ja reitit yhteistyössä liikennöitsijän kanssa.
Miksi bussit eivät aina pysy aikataulussa?
Aikataulujen suunnittelussa pyritään ottamaan huomioon mm. matka-aika, suunniteltujen aikataulujen liikennöitävyys ja vaihtojen onnistuminen.
Joukkoliikenteessä esiintyy ajoittain myöhästymisiä, joihin vaikuttaa esimerkiksi liikenneolosuhteet, tietöiden aiheuttaman hidasteet, säätila tai yksittäiset liikenteessä tapahtuvat häiriöt.
Miksi bussi ei noudata pysäkkien ohitusaikoja?
Lähtöajat päätepysäkeiltä ja Savilan matkakeskukselta ovat pitäviä, eikä bussi saa lähteä näiltä pysäkeiltä etuajassa.
Muiden pysäkkien lähtöajat ovat arvioita, jotka perustuvat laskennallisiin ajoaikoihin. Bussi saattaa ohittaa pysäkin hieman aiemmin tai myöhemmin.
Miksi jotkut linjat kulkevat muita tiheämmin?
Linjojen vuorotiheyteen vaikuttavat matkustajamäärät ja alueelle määritelty palvelutaso.
Miksi reitteihin ja aikatauluihin tehdään muutoksia?
Joukkoliikenteen tarkoituksena on kuljettaa joukkoja ja järjestää mahdollisimman kattavat joukkoliikenneyhteydet mahdollisimman suurelle matkustajamäärälle.
Kysynnän lisäksi joukkoliikenteen suunnitteluun vaikuttavat käytettävissä oleva rahoitus sekä maankäytön rajoitteet.
Mistä löydän aikataulut ja reitit
Reittien ja aikataulujen hakemiseen voi käyttää valtakunnallista reittiopasta ja Seutu+:n reittiopasta.
Reittioppaiden lisäksi löydät Gyyt:n painetut aikataulujulkaisut Gyyt:n ajoneuvoista, sekä Rauman kaupungin asiakaspalvelupisteeste Pyyrmannista.
Matkustaminen
Miksi kannattaa näyttää pysähdysmerkkiä?
Pysähtymismerkillä kerrot kuljettajalle, että haluat tulle bussin kyytiin. Anna selvää merkkiä kuljettajalle, kunnes kuljettaja huomaa sinut ja laittaa vilkun päälle pysähtymisen merkiksi.
Pimeään aikaan kuljettaja havaitsee sinut pysäkiltä paremmin, kun heilutat heijastinta, Gyyt-kortin suojakotelon heijastavaa puolta tai valaistua kännykän näyttöä tai taskulamppua bussin tulosuuntaan.
Miksi kuljettaja ei pysähtynyt merkistä huolimatta?
Syynä saattaa olla, että kuljettaja ei ole muun liikenteen seuraamiselta huomannut antamaasi merkkiä.
Mukana lastenrattaat, miten toimin?
Lastenrattailla voit matkustaa maksutta. Bussin keskiosassa on lastenrattaille tarkoitettu tila.
Lapsen voi ottaa pois rattaista matkustuksen ajaksi. Aikuisen on huolehdittava omalta osaltaan lapsesta ja vaunuista matkan ajan. Lukitse vaunujen pyörät ja mikäli lapsi on vaunuissa, on aikuisen oltava vierellä ja varmistettava vaunujen paikallaan pysyminen.
Saako bussissa syödä?
Syöminen ja juominen bussissa ei ole suotavaa. Siivoathan roskasi, jotta myös kanssamatkustajien on mukava matkustaa.
Saako lemmikkiä ottaa bussiin?
Tavallisia vaarattomia lemmikkejä voidaan kuljettaa bussissa omistajan vastuulla. Näkövammaisten opaskoiran tai avustajakoiran saa tuoda aina bussiin.
Mistä voi kysellä bussiin jääneitä tavaroita?
Voit kysellä kadonneita tavaroita suoraan liikennöitsijältä: office@ls-liikennelinjat.fi
Voinko tuoda bussin kyytiin pyörän, rollaattorin tai sähköpotkulaudan?
Maksutta: rollaattori, kokoon taitettu polkupyörä, alle 7-v kulkuvälineet, skeittilaudat, pienet sähkötasapainolaudat.
Maksulliset (oma ikäryhmän lippu): normaalit ja sähköpyörät, isokokoiset sähköpotkulaudat, isot tasapainolaudat.
Ei kuljeteta turvallisuussyistä: sähköskootteri/-mopo
Maksaminen ja hinnat
Mistä ja miten ostan lipun? Mitä maksutapoja hyväksytään?
Osta liput asiakaspalvelusta/linja-autosta, Osteri.fi-verkkopalvelusta (matkakortti, kausi- ja sarjaliput) tai Pay iQ Tickets -sovelluksesta (kertalippu). Busseissa käy myös lähimaksu (Visa/Mastercard/Eurocard + Apple Pay/Google Pay/Pivo).
Lähimaksussa 60 min vaihtoaika ja päiväkohtainen hintakatto muodostuvat taustajärjestelmässä, kun käytät samaa korttia/mobiililompakkoa. Veloituksia voit tarkistaa maksujen asiakasportaalista.
Miten leimaan bussissa? Entä lähimaksu?
Leimaa aina noustessa. Mobiililipun QR-koodi luetaan lippulaitteella jokaisella matkalla. Lähimaksussa ilmoita aina kuljettajalle lipputuote ennen leimausta.
Lähimaksulla maksaessa en saanut kuittia, mitä teen?
Lippulaitteen näyttö ilmoittaa hyväksytyn oston, mutta ei näytä matkan hintaa. Maksusta ei myöskään tulostu kuittia, koska asiakkaalta veloitettava hinta lasketaan taustajärjestelmässä asiakkaan 60 minuutin aikana tekemien matkojen mukaan.
Perityt maksut ja tehdyt matkat voi tarkistaa asiakasportaalista LittlePay.com , jonne kirjaudutaan maksukortin tiedoilla. Palvelusta näkee tehdyt matkat ja niistä lähteneet veloitukset. Portaalista voi myös tulostaa kuitin.
Käykö busseissa käteinen?
Rauman Gyyt:n linja-autoissa voit maksaa matkasi myös käteisellä.
Miten teen reklamaation/hyvityspyynnön?
Mahdollisista virheellisistä veloituksista voi tehdä sähköisen korvausanomuksen tai ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. Hyvitystä varten tarvitse maksutapahtumaan käytetyn välineen tiedot, sekä kuitin/tositteen tapahtumasta.