Ajankohtaista

Rauman kaupunki on mukana pyöräilyä kehittävässä FinnCycle-tutkimushankkeessa

polkupyöriä.

Pyöräliikenteen kehittämistä tutkiva FinnCycle-tutkimushanke alkoi tammikuussa. Rauma osallistuu tutkimukseen yhdessä 12 muun kaupungin kanssa.

Tutkimuksen tavoitteena on vakiinnuttaa pyöräily osaksi kaupunkien liikennejärjestelmää. Pääteemoja ovat pyöräliikenteen infran laatu, pyöräily-ystävällinen liikenneverkko, pyöräliikenteen kausivaihtelu ja pitkäjänteinen liikennepolitiikka.

– Raumalla on potentiaalia pyöräilyyn, sillä lähtökohdat ovat ihanteelliset. Kaupunki on rakenteeltaan tiivis ja etäisyydet ovat kohtuullisia. Noin 80 prosenttia asukkaista asuu 5 kilometrin etäisyydellä keskustasta, suunnittelupäällikkö Riikka Pajuoja sanoo.

Hankkeessa pyöräilyn edistämisen edellytyksiä suomalaiskaupungeissa peilataan hyviksi todettuihin eurooppalaisiin käytäntöihin. Tutkimus tarjoaa kaupunkien päättäjille, viranomaisille ja liikennesuunnittelijoille tutkitun tiedon muodossa eväitä pyöräliikenteen edistämiseen.

– Toivomme, että saamme hankkeen myötä hyviä vinkkejä talvipyöräilyn suosion kasvattamiseen. Pyöräily on Raumalla melko sujuvaa ja lyhyiden etäisyyksien ansiosta kilpailukykyinen vaihtoehto autoilulle. Tavoitteena on, että pyöräily on luonnollinen tapa liikkua matkoja ympäri vuoden, Pajuoja kertoo.

Raumalla pyöräilyn edistäminen on kannattavaa. Pyöräilyn lisääntyessä muun muassa liikenneturvallisuus paranee sekä ruuhkat, melu ja ilmansaaste vähenevät.

– Pyöräily parantaa myös asukkaiden terveyttä, lisää tuottavuutta ja kohentaa kaupungin taloutta. Sillä on myös fiilistä kohentava vaikutus, Pajuoja tuumaa.

Tutkimus kestää kesäkuuhun 2025 saakka. Tampereen yliopiston liikenteen tutkimuskeskus Verne tekee tutkimus- ja kehitystyötä tiiviissä yhteistyössä hanketta rahoittavien 13 suomalaisen edelläkävijäkaupungin kesken. Hankkeessa ovat mukana Helsinki, Hyvinkää, Joensuu, Jyväskylä, Kokkola, Kuopio, Lahti, Oulu, Pori, Rauma, Tampere, Turku ja Vaasa.