Perusopetukseen valmistava opetus on tarkoitettu maahanmuuttajataustaisille lapsille ja nuorille. Opetuksen tavoitteena on kehittää oppilaiden suomen tai ruotsin kielen taitoa sekä antaa valmiudet perusopetusta varten. Raumalla valmistavan opetuksen ryhmiä on tällä hetkellä 7, joissa oppilaita on yhteensä noin 60. Ryhmien määrää muutetaan tarpeen mukaan. Kevään aikana kaupunkiin on saapumassa vielä toistakymmentä uutta maahanmuuttajataustaista lasta.

– Nanun koulussa valmistavan opetuksen oppilaita on kolmessa ryhmässä. Vuonna 2022 perustettiin uudet ryhmät Kourujärven sekä Kortelan kouluihin ukrainalaisten lasten saavuttua Suomeen. Lisäksi Raumanmeren koulussa on yläkouluikäisille tarkoitettu ryhmä. Ryhmien maksimikokona on pidetty kymmentä oppilasta, opetus- ja nuorisojohtaja Hanna Viljanen-Lehto kertoo.

Raumalla valmistavassa opetuksessa on oppilaita useista eri maista. Suurin osa lapsista on kotoisin Ukrainasta, mutta oppilaita on lisäksi muun muassa Filippiineiltä, Kiinasta, Latviasta, Pakistanista ja Turkista.

Elekieli yhteisenä kielenä

Lasten saavuttua Raumalle opettajat tapaavat ensin koko perheen. Jos yhteistä kieltä ei löydy, mukaan otetaan tulkki tapaamisen sujuvoittamiseksi.

– Käytämme koulunkäynnin alussa paljon elekieltä, jos yhteinen kieli puuttuu. Koulu aloitetaan lempeästi toisiin tutustumisella ja yhteisten mielenkiinnonkohteiden löytämisellä oppilaiden kesken. Yhdistävä tekijä eri maista saapuneiden oppilaiden välillä voi olla vaikka jokin harrastus, esimerkiksi jalkapallo. Opetuksessa hyödynnetään myös paljon toistoa, koska sanojen oppiminen ei tapahdu kerrasta, luokanopettaja Lauri Linjama kertoo.

Linjama työskentelee opettajana Nanun koulun yläkoululaisten ryhmässä. Hänen tehtäviinsä kuuluu lisäksi muiden valmistavan opetuksen ryhmien työskentelyn tukeminen.

– Valmistavaa opetusta on järjestetty Raumalla vuodesta 2010 lähtien, joten koululaiset etenkin Nanun koulussa ovat tottuneet hyvin uusiin tulijoihin. Lapset eivät välitä, osaako joku kieltä vai ei. Elehtimällä ja osoittelemalla saadaan kaikki hyvin mukaan välituntipeleihin, Linjama kertoo.

Suurin osa oppilaista Ukrainasta

Suurin osa Rauman valmistavan opetuksen ryhmien oppilaista on saapunut Raumalle Ukrainasta sodan keskeltä. Valtaosa oppilaista aloitti koulunkäynnin uuden lukuvuoden alkaessa elokuussa 2022, osa aloitti jo aikaisemmin keväällä.

– Raumalla oli hyvä valmius ottaa oppilaat vastaan. Saimme järjestettyä ryhmille opettajat, tilat ja koulunkäyntiohjaajat. Osa koulunkäyntiohjaajistamme puhuu lisäksi ukrainaa, mikä on helpottanut kommunikaatiota huomattavasti, Viljanen-Lehto kertoo.

Kevään koittaessa katseet suunnataan jo tulevaan syksyyn. Syksyllä aloittaneet valmistavan opetuksen oppilaat siirtyvät ensi lukuvuotena perusopetuksen ryhmiin. Monille oppilaille se tarkoittaa myös suurempaa muutosta, kun koulu vaihtuu lähikouluksi. Valmistavan opetuksen oppilaat saavat tukea kielen oppimiseen siirtyessään suomi toisena kielenä -opetukseen.

– Oppilaiden sopeutuminen on vienyt oman aikansa, mutta tällä hetkellä koulunkäynti sujuu jo hyvässä rytmissä. Uusien oppilaiden saapuessa kesken vuotta aiemmin aloittaneet monesti huomaavat, että asia, joka on tuntunut alussa vaikealta, onkin nyt helppoa, Linjama sanoo.