Tukea tarjoavat tahot

Opiskeluhuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa. Opiskeluhuollosta on säädetty oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa.

Kaikilla kouluilla toimii useita opiskeluhuollon ammattilaisia, joiden tehtävänä on tukea oppilaita ja heidän perheitään koulunkäyntiin ja oppimiseen liittyvissä asioissa. Opiskeluhuolto on sekä yksilö- että yhteisötasolla tehtävää välittämisen ja huolenpidon yhteistyötä sekä terveellisyyttä, turvallisuutta ja hyvinvointia edesauttavaa toimintaa. Työtä tehdään luottamuksellisesti ja mahdollisuuksien mukaan ennaltaehkäisevässä hengessä.

Opiskeluhuolto on osa opettajien työtä, jota he tekevät yhdessä oppilaiden ja perheiden sekä  opiskeluhuoltohenkilöstön eli koulupsykologien, kuraattoreiden ja kouluterveydenhoitajien kanssa. Opiskeluhuoltoon kuuluvat siten esimerkiksi terveystarkastukset, tapaamiset kuraattoreiden ja koulupsykologien kanssa sekä kouluissa säännöllisesti kokoontuvat yhteisölliset oppilashuoltoryhmät.

Opiskeluhuolto on yhteisöllistä työtä ja yksilöllistä tukea. Opiskeluhuoltoa hallinnoidaan hyvinvointialueen ja opetuksen järjestäjän yhteistyönä. Yksilöllisen tuen (terveydenhoitajat, kuraattorit ja koulupsykologit) järjestämisvastuu kuuluu hyvinvointialueelle ja yhteisöllinen työ opetuksen järjestäjälle.

Koulupsykologit

Rauman kaupungin peruskouluissa toimii useita koulupsykologeja. Koulupsykologien palvelut ovat osa Satakunnan hyvinvointialueen palveluita. Opettaja, erityisopettaja tai kouluterveydenhoitaja voi ohjata alakoulun oppilaan koulupsykologille. Myös oppilas itse voi varata ajan tai hänen huoltajansa voi ottaa yhteyttä koulupsykologiin. Yhteydenotto on helpointa tehdä palveluohjaukseen soittamalla tai viestittämällä. Koulupsykologi työskentelee koulussa lapsen ja nuoren arkiympäristössä, jotta vaikeudet voidaan havaita ja niihin tarttua mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

Psykologinen tieto ja kokemus lasten ja nuorten kehityksestä ja niihin liittyvistä haasteista pyritään ottamaan mahdollisimman hyvin huomioon koulun opetus- ja kasvatustyössä sekä niiden suunnittelussa ja kehittämisessä. Psykologisia tutkimuksia, ohjausta, neuvontaa, terapeuttisia keskusteluja ja konsultaatiota tarvitaan mm. oppimiseen, koulunkäyntiin, ihmissuhteisiin ja vaikeisiin elämäntilanteisiin liittyvissä asioissa.

Koulupsykologi työskentelee aina yhteistyössä oppilaan vanhempien ja koulun työntekijöiden kanssa. Tarvittaessa tehdään yhteistyötä terveydenhuollon, sosiaalitoimen sekä muiden lasten ja nuorten parissa työskentelevien kanssa.

Kuraattorit

Oppilaat ja opiskelijat ohjautuvat kuraattorin luokse joko itsenäisesti, vanhempien yhteydenoton, koulujen ja oppilaitosten henkilökunnan, lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden sekä muiden yhteistyökumppanien kautta.

Kuraattorit keskustelevat, neuvovat ja ohjaavat lapsen, nuoren ja perheiden elämäntilanteisiin liittyvissä asioissa.

Kuraattorit toimivat kaikissa Rauman kaupungin esikouluissa, peruskouluissa sekä toisella asteella. He toimivat osana koulujen ja oppilaitosten monialaista opiskeluhuoltoa ja ovat tarvittaessa linkkinä sosiaalitoimeen. Kuraattoreiden palvelu on osa Satakunnan hyvinvointialueen palvelua.

Oppilaat ja opiskelijat voivat tulla tapaamaan kuraattoria koulupäivän aikana tai olla yhteydessä puhelimitse tai Wilman välityksellä. Vanhemmat, koulujen ja oppilaitosten henkilökunta sekä muut yhteistyökumppanit voivat olla yhteydessä kuraattoriin.

Kouluterveydenhoitajat

Kaikilla peruskoulun oppilailla on lakisääteinen oikeus maksuttomaan perusterveydenhuoltoon. Tätä terveydenhuoltoa tarjoavat pääosin kouluterveydenhoitajat. He toimivat arkisin useimmiten koulurakennuksessa tai koulun lähistöllä.

Kouluterveydenhuoltajan tehtävä on ensisijaisesti huolehtia oppilaiden terveydestä ja hyvinvoinnista kouluympäristössä. He suorittavat opiskelijoiden vuosittaiset terveystarkastukset, sekä 1., 5. ja 8. luokilla suoritettavat laajat terveystarkastukset. Tämän lisäksi kouluterveydenhoitajien vastaanotolle voi mennä terveystarkastuksien välissä lisätarkastukselle. Seuranta- ja tukikäyntejä järjestetään yksilöllisesti lapsen tarpeen mukaan.

Kouluterveydenhoitaja seuraa oppilaan kasvua ja kehitystä, sekä suorittaa tutkimuksia, jotka kattavat muun muassa näön, kuulon ja refleksit. Hän myös antaa kansallista rokotusohjelman mukaiset rokotukset. Sairauksien hoito ei kuulu kouluterveydenhoitajan tehtäviin. Monien asioiden selvittely voidaan kuitenkin laittaa alulle hänen kauttaan.