Ajankohtaista

Kuvataiteilija Noora Ylipietin tuhat vampyyria valtaavat Rauman taidemuseon marraskuussa

Noora Ylipietin taideteos.

Rauman taidemuseossa marraskuussa avautuvassa näyttelyssä on esillä vampyyreja pienen kylän verran. Kuvataiteilija Noora Ylipietin (s. 1981) paikkasidonnainen installaatio ja näyttely Altistuneet / Vulnerability kuvaa tuhannen humoristisen vampyyripiirroksen ja -maalauksen välityksellä ihmiselämän haurasta, herkkää luonnetta ja nykyajan juurettomuutta. Poptaiteesta ja autofiktiosta ammentava tuhannen teoksen kokonaisuus saa ensiesityksensä Rauman taidemuseossa, kun vampyyrit valtaavat Pinnalan alakerran.

Näyttely on esillä 18.11.2023–24.4.2024. Sen kuraattorina toimii Rauman taidemuseon museointendentti Heta Kaisto.

Ylistys teini-iälle

Noora Ylipieti on työskennellyt vampyyrihahmon parissa vuodesta 2020 lähtien. Kymmenestä vampyyrimaalauksesta tuli ensin sata ja lopulta tuhat, kun taiteilija lisäsi sarjansa perään vielä yhden nollan. Jokainen vampyyri on oma haavoittuva yksilönsä, ja erilaisina perhekuntina vampyyrien yhteisö suuntaa totunnaisen ulkopuolelle luoden viiston katseen ympäristöönsä.

– Kiihkeä, nopea ja villi työskentely yhdistettynä jonkinlaiseen harjaantuneeseen pakkomielteisyyteen lienevät tärkeimmät menetelmäni. Toteutan teokset impulsseihin ja hetken mielijohteisiin innokkaasti tarttuen ja yritän tavoittaa jotakin, mikä on aitoa ja rehellistä, Noora Ylipieti kuvailee työskentelyään.

Saamelaistaustainen taiteilija on koostanut monumentaalista sarjaansa residensseissä Suomessa ja Euroopassa, muun muassa Raumalla työskennellen. Vampyyreihin sekoittuu myös taiteilijan omia kokemuksia ja kohtaamiaan ihmisiä matkoilta, myös raumalaisia.

– Näyttelyssä on ristivetoa, joka koskettaa aikaamme. Nykyajan nomadisuus ja kaukokaipuu seikoittuvat haluun kuulua osaksi suurempaa, todellisuuspako haluun tulla nähdyksi, kuraattorina toimiva Heta Kaisto pohtii näyttelyn teemoja.

Vampyyrihahmolla Ylipieti iskee silmää ihmisen pimeälle puolelle, mutta hahmo muistuttaa tunnistettavasti myös nuoren aikuisen kiihkeästä tunnemaailmasta.

– Näyttely on myös kunnianosoitus murrosiälle ja teini-iän ihastuksille. Uskon, että useimmat tunnistavat kauden, kun omat lempikuvat täyttivät seinät. Monella eri aikojen teinillä ne olivat kuvia populaarikulttuurin vampyyreista, Kaisto jatkaa.

Noora Ylipieti on Lahden Taide-instituutista ja Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta valmistunut pitkän linjan kuvataiteilija, joka on pitänyt lukuisia yksityis- ja ryhmänäyttelyitä Suomessa ja maailmalla. Altistuneet / Vulnerability on taiteilijan ensimmäinen yksityisnäyttely suomalaisessa taidemuseossa.

Vaihtuvia näyttelyitä Pinnalan yläkerrassa syksyllä ja keväällä

Marraskuun lopulla avautuu Pinnalan yläkerrassa raumalaisen kuvataiteilijan ja kuvataideopettajan Mirja Luukon (1934–2021) muistonäyttely. Näyttely rakentuu Rauman taidemuseon kokoelmateosten ympärille, joita täydennetään yksityislainoilla. Näyttely on esillä 25.11.2023–21.1.2024. Näyttelyn kuraattorina toimii Rauman taidemuseon museoamanuenssi Taina Myllyharju.

– Mirja Luukon sanotaan tuoneen ammattimaisen taidegrafiikan Raumalle. Lisäksi hänen merkityksensä kuvataideopettajana oli suuri. Eikä sovi unohtaa hänen lasimaalauksiaan Raumalla rakennetuissa maailman merillä kulkeneissa merentutkimusaluksissa, Myllyharju muistuttaa.

Näyttelyn lehdistötilaisuus järjestetään perjantaina 24.11. klo 10.00. Paikalla ovat kuraattori Taina Myllyharju sekä taidegraafikko, Mirja Luukon työhuonetoveri Ulla Stenback sekä Mirja Luukon tytär Mari Luukko.

Keväällä 2024 Pinnalan yläkertaan rakentuu kuvataiteilija Liza Groblerin (s. 1974) installaatio. Etelä-Afrikassa asuva ja työskentelevä Grobler on tuttu raumalaisille kahdenkymmenen vuoden takaa vuosilta 2002 ja 2007, jolloin hän loi paikkasidonnaisia taideteoksia, muun muassa kaupunkitilapelin sekä järjesti työpajoja koululaisten kanssa.

– On todella hienoa vaalia ystävyyksiä Rauman ja Kapkaupungin välillä ja saada Liza Grobler vieraaksemme taas. Kiinnostus afrikkalaiseen nykytaiteeseen on kasvanut räjähdysmäisesti länsimaissa. Jatkuva dialogi ja kohtaamiset mannerten välillä onkin erityisen tärkeää tänä päivänä, kun kohtaamme kolonialistista historiaa ja opettelemme reilumpia ja yhdenvertaisia toimintatapoja myös taiteen maailmassa, museointendentti Heta Kaisto iloitsee.

Liza Groblerin vierailu keväällä 2024 tulee pitämään sisällään näyttelyn lisäksi myös työpajoja. Näyttely toteutetaan yhteistyössä RaumArs –residenssin kanssa.