Oppimisen tuki

Oppimisen tukeen liittyvä perusopetuslain muutos on astunut voimaan 1.8.2025. Oppimisen tuki tarkoittaa apua, jota oppilas tarvitsee oppimisessa ja koulunkäynnissä. Aiemmin käytössä ollut kolmevaiheisen tuen järjestelmä (yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki) poistuu käytöstä.

Uudistuksen tarkoituksena on, että oppilas saa oppimisen tukea mahdollisimman aikaisessa vaiheessa oppilaan omassa ryhmässä. Oppilaiden tuen vahvistuminen perustuu myös koulun opetus- ja kasvatushenkilöstön väliseen entistä suunnitelmallisempaan yhteistyöhön. 

Oppimisen tuki jakautuu ryhmä- ja oppilaskohtaisiin tukitoimiin.

Ryhmämuotoiset tukitoimilla tarkoitetaan kaikille oppilaille tarkoitettuja ryhmäkohtaisia järjestelyjä. Ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat ensisijaisia tukimuotoja ja ne ovat kaikkien oppilaiden oikeus. Niistä ei tehdä tuen toteuttamista koskevaa suunnitelmaa tai tukea koskevaa päätöstä. 

Ryhmäkohtaisia tukitoimia ovat

  • tukiopetus
  • opettajan antama opetuskielen tukiopetus
  • erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä.

Jos ryhmäkohtainen tuki ei ole oppilaalle riittävää, hän voi saada oppilaskohtaista tukea.

Oppilaskohtaisia tukitoimia ovat

  • erityisopettajan antama opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä
  • erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antama opetus pienryhmässä
  • erityisluokanopettajan antama opetus erityisluokassa

Oppilaskohtaisiintukitoimiin siirryttäessä tehdään oppilaskohtaisen tuen arviointi ja tuen toteuttamista koskeva suunnitelma. Oppilaskohtaisista tukitoimista tehdään hallintopäätös.

Erityisluokanopettajan antama erityisopetus

Luokkamuotoista erityisopetusta antavat ala- ja yläkoulujen erityisluokanopettajat. Oppilaalle tehdään oppilaskohtaisen tuen hallintopäätös erityisluokkaan siirryttäessä.

Koulunkäyntitaitoja tukeva ja kuntouttava Karin koulun erityisluokka 1–6 on tarkoitettu lapsille, jotka tarvitsevat tukea tarkkaavuuteen ja sosiaalisiin tilanteisiin. Tavoitteena on tukea lapsen itsetunnon, käyttäytymisen, vastuuntunnon, koulumotivaation ja elämänhallintataitojen kehitystä.

Koulunkäyntitaitoja tukeva ja kuntouttava erityisluokka 7–9 Hj. Nortamon peruskoulussa on tarkoitettu oppilaille, jotka tarvitsevat tukea tarkkaavuuteen ja sosiaalisiin tilanteisiin. Tavoitteena on tukea nuoren itsetunnon, käyttäytymisen, vastuuntunnon, koulumotivaation ja elämänhallintataitojen kehitystä.

Nanun koulun erityisluokkaopetus on tarkoitettu oppilaille, joilla on laaja-alaisia ja/tai kehityksen viivästymisestä johtuvia oppimisvaikeuksia. Tavoitteena on auttaa ja tukea oppilasta siten, että hänellä on tasavertaiset mahdollisuudet suorittaa oppivelvollisuus omien oppimisedellytystensä mukaisesti yhdessä ikätovereidensa kanssa.

Pohjoiskehän koulun erityisluokissa ja Raumanmeren peruskoulun erityisluokissa (Naula) annetaan kuntouttavaa perusopetusta oppilaille, joilla on haastavaa autisminkirjon, adhd:n tai vastaavaa problematiikkaa. Oppilaille tehdään oppilaskohtaisen tuen hallintopäätös. Tavoitteena on integroida oppilaita mahdollisuuksien mukaan yleisopetuksen luokkiin.