Ajankohtaista

Rauma haluaa olla rouhevasti rohkeampi

Rauman kaupunkimaisemaa.

Kaupungin palvelupisteisiin on juuri jaettu Rauman uudesta strategiasta, Rauman Tarinasta kertova esite. Se sai nimekseen Rouhevasti Rohkeampi Rauma.

Kuntalais- ja henkilöstökyselyssä viime vuoden lopulla saatu slogan nousi heti viestintämateriaalien suosikiksi. Se näkyy esitteen kannen lisäksi esimerkiksi ulkomainoksissa ja kohta myös kaupunkiorganisaatiosta lähtevien sähköpostien allekirjoituksissa.

Rouheva on monille tuttu leivontatermi. Kaupungin strategian jalkautuksessa rouheva rohkeus tarkoittaa muun muassa sitä, että asioita ei turhaan haudota, vatkata tai silotella vaan myllyt pannaan ripeästi rouhimaan päätöksiä asukkaiden ja yritysten tarpeisiin.

Rauman Tarina on nelivuotinen toimintasuunnitelma, joka antaa suuntaviivat Rauman kehittämiselle ja kaupungin toiminnalle. Rouhevasti Rohkeampi Rauma –esite kertoo, minkälaisia asioita Rauman kaupunki tavoittelee tulevaisuudelta ja minkälaisten arvojen mukaan kaupunki ja sen työntekijät toimivat.

Esite avaa lukijalle kaupungin kaikki neljä arvoa: osallistava, oppiva, ennakoiva ja rohkea. Neljä linjausta puolestaan esitellään tulevaisuuskuvina ja kerrotaan, minkälaisilla erilaisilla tavoitteilla tulevaisuuskuvat toteutuvat. Esimerkiksi terveellisen, turvallisen ja palvelevan Rauman toteutumiseen liittyy muun muassa toimenpiteitä syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja kiinteistöjen pitämiseksi terveellisinä.

Strategian viestintä- ja jalkautussuunnitelma on kunnianhimoinen ja sen toteuttamiseen on valjastettu koko henkilöstö. Parhaillaan ovat menossa toimialakohtaiset koulutustilaisuudet esimiehille, joiden johdolla jalkautus etenee kaikkiin kaupungin työyksiköihin. Jalkautuksen tavoitteena on, että jokainen kaupungin työntekijä tuntee strategian päätavoitteet ja omaan työhönsä liittyvät yksityiskohdat ja toimii niiden mukaisesti.

Rauman Tarinan jalkauttamisessa toimitaan Tarinan arvojen mukaisesti osallistaen asukkaita ja muita sidosryhmiä. Kuntalaiset ovat jo päässeet suunnittelemaan Rauma-aiheista T-paitaa, kesällä haastetaan raumalaiset ja matkailijat kirjoittamaan runoja ja nuoret tekemään tubetusvideoita. Muista osallistamisen ideoista kuullaan, kun kaupungin toimialat aloittavat ideoinnin strategian jalkauttamiseksi raumalaisille.

Ensimmäisiä esimerkkejä raumalaisten yritysten mukaan lähtemisestä Rauman Tarinaan saatiin pari viikkoa sitten, kun paikallinen leipomoyrittäjä Sanna Seppälä alkoi valtakunnan mediassa kiertäneen puurosämpyläuutisoinnin innoittamana kehittelemään Raumalle nimikkosämpylää. Tuotekehitystyöhön ja brändäykseen yrityspalvelujen neuvoja hakenut yrittäjä on nimennyt sämpylät Raumanrouheviksi puurosämpylöiksi.

‒  Juuri tällaisia rohkeita ideoita ja avauksia Raumalla tarvitaan, kehuu kaupunkikehitysjohtaja Rikumatti Levomäki. Toivottavasti hanke toteutuu ja lapskoussi, topseilvellinki ja Rauma-pipari saavat rinnalleen uuden herkun, jota leivotaan muuallakin kuin Rauman päiväkodeissa.