Ajankohtaista

Rauma panostaa valtionavustuksilla liikenneturvallisuuden ja kävelyn edistämiseen

autoja liikenteessä

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on myöntänyt Rauman kaupungille valtionavustuksia liikenteen turvallisuustoiminnan edistämiseen ja liikkumisen ohjaukseen. Saatujen avustusten myötä Raumalla tullaan vuoden 2021 aikana kokeilemaan muun muassa pyöräkadun ja pyöräilijän suojatien toimivuutta. Lisäksi paneudutaan Vanhan Rauman kävelijämääriin ja pyritään lisäämään kävelyn houkuttelevuutta.

– Tämä on Raumalle oikea tuplapotti! Liikenteen turvallisuuden edistäminen on aina huippua ja Vanhan Rauman kävelijämäärien tarkempi tarkastelu on loistavaa jatkumoa viime vuonna valmistuneelle Rauman kävelyn edistämisen strategialle, suunnittelupäällikkö Riikka Pajuoja iloitsee.

Liikenteen turvallisuustoiminnan valtionavustus mahdollistaa uuden tieliikennelain tuomien ratkaisujen soveltamista Raumalla käytäntöön. Liikenteen turvallisuuteen liittyviä kokeiluja tehdään Raumalla kuluvan vuoden aikana kolme. Valtionavustuksen suuruus on yli 18 000 euroa.

Ensimmäinen turvallisuuskokeilu sijoittuu Ilvaninkadulle ja Isopoikkikadulle. Kyseisillä yksisuuntaisilla kaduilla tullaan kokeiluna sallimaan pyöräily molempiin suuntiin.

Sahanpolulla kokeillaan pyöräkatua. Pajuojan mukaan pyöräkadulla saa ajaa myös autolla, mutta autoilijoiden on sovitettava oma nopeutensa pyöräilijöiden vauhtiin.

Kolmas kokeilu on väistämisvelvollisuus pyöräilijän ylityspaikassa eli niin sanottu pyöräilijän suojatie, joka tullaan toteuttamaan Karpalotiellä. Pyöräilijän ylityspaikassa suojatien saa ylittää pyöräillen, ja väistämisvelvollisuus on autoilijalla. Väistämisvelvollisuus pyöräilijän ylityspaikassa -merkki on liikenteessä samanarvoinen kuin kärjellään seisova kolmio eli autoilija on väistämisvelvollinen.

– Liikenteen turvallisuuteen liittyviä kokeiluja suunnitellaan kevään aikana ja kaupunkilaiset pääsevät kokeilemaan niitä käytännössä kesän ja alkusyksyn ajan. Syksyllä keräämme kokeiluista kokemuksia esimerkiksi kaupunkilaisilta ja koululaisilta. Tavoitteena on, että onnistuessaan kokeilut siirtyvät pysyviksi ratkaisuiksi, Pajuoja kertoo.

Rauman liikennekokeiluissa tehdään yhteistyötä Liikenneturvan kanssa.

Kävelijöistä kerätään tietoa

Liikkumisen ohjauksen valtionavustus kohdennetaan Raumalla Vanhan Rauman kävelijämäärien tarkasteluun. Tarkoituksena on selvittää matkapuhelindatan avulla kävelijöiden määrää ja viipymistä alueella. Tarkasteltavat ajankohdat ajoitetaan erityisesti kävelykatuaikaan ja Vanhassa Raumassa järjestettävien tapahtumien yhteyteen. Valtionavustuksen määrä on 16 000 euroa.

– Matkapuhelindatan lisäksi tulemme hyödyntämään myös kyselyjä. Tavoitteenamme on lisätä kävelyn houkuttelevuutta Vanhassa Raumassa. Tänä vuonna kerättävä data antaa tärkeää taustatietoa kävelijämäärien ja kävelyn edistämisen lisäksi myös matkailua, keskustan elinvoimaa ja Vanhan Rauman asemakaavamuutosta ajatellen, Pajuoja sanoo.

Mahdollisuus kävelijädatan keräämiseen tukee Rauman kävelyn edistämisen strategiaa.

– Haluamme luoda kävelyyn positiivista fiilistä ja kannustaa ihmisiä kokemaan ja näkemään kävellen enemmän.