Ajankohtaista

Rauman agenttielokuvista tuli some-hittejä jo kolmessa päivässä

Rauma-agentti osoittaa sormella kuvaajaa ja pitää toisessa kädessään olalla kameraa.

Rauman kaupunki julkaisi maanantaina 12.11. kaksi kaupunkistrategiastaan eli Rauman Tarinasta kertovaa lyhytelokuvaa. Jo vajaassa kolmessa päivässä näistä agenttielokuvista on Rauman mittakaavassa tullut some-hittejä. Elokuvia on katsottu Facebookissa ja YouTubessa jo yli 10 000 kertaa.

– Mikään Rauman kaupungin video ei ole koskaan aiemmin edes pitkällä aikavälillä päässyt tällaisiin lukemiin, agenttielokuvien tuottaja, strateginen viestintäasiantuntija Kristiina Lehtonen hehkuttaa.

Mustavalkoisten lyhytelokuvien suosio yllätti kaupungin johdonkin, sillä kyseessä on vaikeana aiheena tunnettu kaupunkistrategian jalkautus.

− Ilmeisesti olemme onnistuneet kertomaan kansantajuisesti ja viihdyttävästi kotikaupungin kehittämiseen tähtäävistä tavoitteistamme, toteaa kaupunginjohtaja Kari Koski tyytyväisenä.

Elokuvien kantavana teemana on Rauma-agenttius. Se, että jokainen raumalainen voi olla Rauma-agentti ja toteuttaa Rauman Tarinaa, jokainen omalla tavallaan, esimerkiksi kertomalla hyvää kotikaupungistaan.

Rauma-agenttiteemaan liittyy myös koululaisille ja eskarilaisille suunniteltu hanke, jossa elokuvia käytetään hyväksi. Tarkoitus on kysyä lapsilta ja nuorilta, miten he voisivat olla Rauma-agentteja ja mitä hyvää he voisivat tehdä Rauman Tarinan toteutumiseksi. Samalla kerromme niistä tavoista, joilla lapset ja nuoret voivat vaikuttaa kotikaupungin asioihin.

Tämä on jo toinen kerta, kun Rauma panostaa kuntalaisten ja henkilöstön osallistamiseen strategian tekemisessä ja jalkauttaa strategiaansa kuntalaisille kansantajuisesti, viihdyttävin ja taiteellisin keinoin. Ensimmäisestä Rauman Tarinasta julkaistiin sarjakuvavihko ja nyt syntyi kaksi mustavalkoista agenttielokuvaa.

Myös elokuvat on tehty osallistavalla tavalla. Niissä näyttelee raumalaisia eskarilaisia, koululaisia ja kaikenikäisiä aikuisia. Ammattinäyttelijöitä ei ole käytetty.

Elokuvien markkinoinnissa on kysytty muun muassa ”Joko tiedät, kuka on M? Tiedätkö, mikä on Rauma-agenttien tehtävä? Tiesitkö, että sinäkin olet yksi Rauma-agenteista? Hyppää mukaan Rauma-agenttien matkaan ja selvitä, ehtiikö viesti ajoissa perille ja mitä salaisesta arkusta paljastuu.”

Ennakkomarkkinointia varten tehtiin traileri, joka pyöri paitsi kaupungin sivuilla ja some-kanavilla myös paikallisessa elokuvateatterissa.

Elokuvien ensi-iltaa vietettiin 130 vieraan voimin viime maanantaina. Isäntäväki otti vieraat vastaan agenteiksi pukeutuneina. Agenttielokuvat on toteuttanut Viestintäosakeyhtiö Bonde. Käsikirjoittaja ja ohjaaja on Marko Östman ja kuvaaja Elmeri Elo.

Agentti-elokuvat
Rauma-agentit, osa 1: Terveellinen, turvallinen ja palveleva Rauma
Rauma-agentit, osa 2: Vireän elinkeinoelämän Rauma

Kuvat ensi-illasta 12.11. rauma.kuvat.fi