Ajankohtaista

Rauman kaupunki käyttää Suomi.fi-viestit-asiointipalvelua

Rauma-tunnus sinisellä taustapohjalla.

Raumalla otettiin heinäkuussa käyttöön sähköinen Suomi.fi-viestit-asiointipalvelu. Palvelun kautta kuntalaiset voivat viestiä Rauman kaupungin viranomaisten kanssa tietoturvallisesti, nopeasti ja helposti. Suomi.fi-viestit on osa Väestörekisterikeskuksen ylläpitämää Suomi.fi-tietovarantopalvelua. Viestit-palvelusta on ladattavissa myös mobiiliapplikaatio.

Rauman kaupungilla on palvelussa tällä hetkellä seitsemän palveluosoitetta. Asiointi onnistuu sivistyspalveluja, teknistä toimialaa, ympäristö- ja rakennusvalvontaa, sosiaali- ja terveyspalveluja, kaupungin kirjaamoa, tietopyyntöjä sekä palvelupiste Pyyrmania koskevissa asioissa. Jatkossa pyritään mahdollistamaan myös lomakkeiden täyttäminen ja lähettäminen palvelun avulla.

Kuntalaiselle lähtee ilmoitus viestit-palveluun saapuneesta uudesta viestistä automaattisesti joko sähköpostin välityksellä tai mobiilisovelluksella suoraan puhelimeen.

– Kuntalainen voi viestit-palvelussa lähestyä Rauman kaupunkia tietoturvallisesti. Esimerkiksi erilaisten lupa-asioiden hoitaminen ja todistusten pyytäminen sekä toimittaminen sujuvat kätevästi. Viesteihin voi laittaa mukaan myös liitteitä, toimistosihteeri Kirsi Ajomo kertoo.

Uuden tietosuoja-asetuksen myötä henkilötietoja sisältäviä aineistoja ei lähetetä sähköpostitse. Suomi.fi-viestit toimii sähköpostin tapaan, mutta suojatulla yhteydellä. Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla.

Suomi.fi-viestit korvasi Kansalaisen asiointitilin 1.7. alkaen. Uuden palvelun taustalla on niin kutsuttu KaPA-laki eli laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista. Lain tarkoituksena on parantaa muun muassa julkisten palvelujen saatavuutta, laatua, tietoturvallisuutta, yhteentoimivuutta ja ohjausta.