Ajankohtaista

Rauman sataman alkuvuoden liikenne edellisvuoden tasolla

Rauman satama ja Petäjäs ilmakuvassa

Rauman sataman kokonaisliikenne oli vuoden 2019 kesäkuun loppuun mennessä yhteensä 2,9 miljoonaa tonnia, joka on samalla tasolla vuoden 2018 kanssa. Alkuvuonna sahatavaran vienti ja raakapuun tuonti olivat hyvässä kasvussa, mutta paperin ja kartongin vienti sekä sellun vienti ja tuonti olivat laskussa.

– ­­­Lisääntynyt sahatavara- ja raakapuuliikenne korvasi Raumalla paperi- ja selluliikenteen alkuvuoden notkahduksen, toteaa Rauman Satama Oy:n toimitusjohtaja Hannu Asumalahti.

– Tällä hetkellä on vaikea arvioida, korjaantuuko tilanne metsäteollisuustuotteiden osalta loppuvuoden aikana. On kuitenkin mahdollista, että syksyn aikana Raumalta alkaa uutta liikennettä, joka lisää sataman tavaravirtoja. Arvioimme tällä hetkellä, että vuoden 2019 satamaliikenteen kokonaisliikennemäärä on hieman vuotta 2018 korkeammalla tasolla eli noin 5,9 miljoonaa tonnia ja konttiliikenne noin 270 000 konttiyksikköä, Asumalahti sanoo.

Alkuvuonna 2019 kuljetettiin Rauman kautta noin 132 200 konttiyksikköä (TEU), mikä merkitsee 3,2 prosentin laskua edelliseen vuoteen verrattuna. Konteissa kuljetetun tavaran määrä sen sijaan pysyi ennallaan ja oli noin 1,1 miljoonaa tonnia. Laivakäyntejä oli 553 kappaletta, joka oli 34 vähemmän kuin alkuvuonna 2018. Satamaliikenteestä vientiä oli 2,0 miljoonaa tonnia (-3,3%), tuontia 0,92 miljoonaa tonnia (+12,1 %) ja kotimaan liikennettä ainoastaan 0,02 miljoonaa tonnia.

– Raumalla jatkuvat vuonna 2016 aloitetut satamainvestoinnit. Loppusyksystä saamme käyttöön noin 10 hehtaaria uutta kenttätilaa, joka luo edellytyksiä uusille toiminnoille. Marraskuussa aloitamme Petäjäksen viimeisen vaiheen kenttien rakennustyöt, jotka valmistuvat suunnitelmien mukaan vuonna 2021. Olemme myös hakeneet lupaa uuden laiturin rakentamiseen Petäjäksen länsipuolelle. Lupa on parhaillaan aluehallintoviraston käsittelyssä, Asumalahti kertoo.

Rauman sataman alkuvuoden liikennetilasto