Vahva ja vakaa Rauma -talousohjelma päätökseen valtuustossa

kaupungintalo kesä 2019

Vuoden 2018 lopussa käynnistetty Vahva ja vakaa Rauma -talousohjelma sai päätöksensä maanantaina 11.11., kun kaupunginvaltuusto käsitteli talousohjelmaehdotuksen.

Käsittelyn aikana Rauman kaupunginvaltuusto hyväksyi talousohjelman esitykset kahta lukuun ottamatta.

Sosiaali- ja terveyspalveluille tuotettavien ruoka- ja puhtauspalveluiden liikkeenluovutuksesta yksityiselle toimijalle päätettiin luopua. Ruoka- ja puhtauspalvelut jatkuvat kaupungin tuottamina ja järjestäminä.

Kouluverkkovaihtoehdoista valittiin vaihtoehto B, jonka mukaan Nanun ja Kourujärven koulut korvataan yhdellä uudella koululla. Kortelan koulun toiminta jää ennalleen. Myös Kodisjoen ja Vasaraisten koulujen toiminta jatkuu.

− Vahva ja vakaa Rauma -talousohjelman hyväksyntä edesauttaa jonkin verran kaupungin talouden tasapainottamista. Tekemistä jää silti vielä ensi vuodellekin. Investointipaineet ovat suuria, ja ikäväestön kasvun myötä käyttötalouden kustannukset kasvavat edelleen. Kaupungin talous ei ole vielä tällä paketilla, tuloverokorotuksesta huolimatta, tasapainossa, talousjohtaja Henri Seppänen toteaa.

Vahva ja vakaa Rauma -talousohjelman tavoitteena on ollut Rauman kaupungin talouden tasapainottaminen vuosina 2019−2022. Vaikutukset ulottuvat myös vuosiin 2023 ja 2024. Ohjelman säästötavoitteena on ollut 15 miljoonaa euroa. Talousohjelman ohjausryhmän ehdotuksen loppusumma oli 12,6 miljoonaa euroa. Valtuustokäsittelyn jälkeen talousohjelma päätyy noin 12 miljoonaan euroon.